Podstawowe pojęcia

Naturalne wyniki wyszukiwania
elementy listy wyników wyszukiwania będące wynikiem działania algorytmu Google, którego zadaniem jest pokazywanie najlepiej odpowiadających złożonemu zapytaniu stron.

Płatne wyniki wyszukiwania
elementy listy wyników wyszukiwania umieszczone jako pierwsze 3 wyniki od góry (na beżowym tle) oraz po prawej stronie. Nie są efektem pozycjonowania i pojawiają się tylko podczas prowadzenia kampanii AdWords do wyczerpania środków finansowych.

Optymalizacja
działania na rzecz poprawy treści i kodu strony umożliwiające późniejsze pozycjonowanie.
Pozycjonowanie stron – działania polegające na podwyższaniu pozycji w rankingu wyszukiwarek, mające na celu podwyższenie liczby odwiedzin strony oraz pozyskanie nowych klientów z Internetu.

Słowo Kluczowe
ciąg znaków wpisywany do wyszukiwarki jako zapytanie, na które chcemy otrzymać strony tematycznie zbieżne. Np. na słowo kluczowe „kwiaciarnia kraków” oczekujemy otrzymać listę kwiaciarni (a już nie sklepów z sadzonkami) w Krakowie, a nie w innym mieście.

Top 10
pierwsze 10 wyników wyszukiwania w Google, z pominięciem płatnych reklam oraz Map Google.

Robot Google
oprogramowanie firmy Google, które odwiedza wszystkie strony internetowe w poszukiwaniu: zmian, nielegalnych praktyk, nowych treści. On decyduje o podniesieniu lub obniżeniu pozycji strony. Robot Google zwyczajowo odwiedza stronę raz na miesiąc, ale gdy strona jest pozycjonowana liczba miesięcznych odwiedzin jest zależna od firmy pozycjonującej.

Powielona treść  (duplicate content)
treść na stronie, która została skopiowana z innych serwisów internetowych – jednego lub większej liczby.

Filtr
obniżenie pozycji w rankingu wyszukiwarki z powodu wykrycia nienaturalnego, lub zbyt szybkiego, działania na rzecz poprawy pozycji.

Ban
całkowite wyindeksowanie (usunięcie) strony z rankingu z powodu nadużyć na stronie. Powodem bana może być również nienaturalne linkowanie do strony lub nie wywiązywanie się z terminowych płatności za pozycjonowanie.