Zgłaszając się do firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych zostaniemy zapytani o listę słów kluczowych, na które byśmy chcieli być widoczni na wysokich pozycjach w Google. Jednak wybór słów kluczowych powinien być przemyślany, tak aby pozycjonowanie przyniosło wymierny skutek w postaci nowych potencjalnych klientów.
Branża turystyczna – przykład wyboru słów
Ponieważ zbliża się sezon wyjazdów letnio-wakacyjnych, a właściciele pensjonatów czy domków letniskowych właśnie zastanawiają się nad skuteczną promocją własnych biznesów jako przykład wyboru słów kluczowych wybraliśmy potencjalnego właściciela pensjonatu województwie podkarpackim, mieszczącego się w małej miejscowości turystycznej Wetlina w Bieszczadach.
Zakładamy, że pan X chciałby żeby użytkownicy korzystający z wyszukiwarki Google (ponad 90% polskich internautów) wybierając się na urlop trafili właśnie na jego stronę, w celu zarezerwowania pokoi w jego pensjonacie. Niestety nie wystarczy, że pan X utworzy ładną stronę internetową i da ogłoszenie w lokalnej gazecie. Żeby odnieść zakładany efekt – czyli rezerwację pokoi – powinien najpierw zastanowić się co internauci szukający miejsca na wypoczynek w Bieszczadach wpiszą do wyszukiwarki Google by promować się właśnie na te słowa kluczowe.
Powstaje tu problem określenia szczegółowości słów kluczowych. Słowa zbyt ogólne (np. noclegi, bieszczady) nie odniosą pozytywnego skutku. Po pierwsze dlatego, że noclegów w całej Polsce jest co niemiara a po drugie choćby dlatego, że internauci wiedzą już mniej więcej czy wybiorą się w góry, na Mazury czy nad morze. Podobnie z drugim podanym przez nas słowem kluczowym, mimo że wydaje się już bardziej szczegółowe niż noclegi, to jednak internauci wpisując słowo bieszczady mogą poszukiwać raczej informacji o górach, danych encyklopedycznych, a nie o noclegach.
Jak więc wybrać słowa kluczowe?
Zadbajmy o rzeczywisty stopień szczegółowości. Jeśli pan X prowadzi pensjonat w Wetlinie powinien wybrać słowa kluczowe takie jak:
– pensjonat wetlina, pensjonat w wetlinie, pokoje wetlina, tanie pokoje w wetlinie, pokoje bieszczady, pokoje połoniny, pensjonat połoniny, noclegi wetlina, noclegi bieszczadzki park narodowy i tym podobne.
Aby rozszerzyć zasięg swojej reklamy może wybrać także słowa kluczowe, które nie są związane z miejscowością, w której prowadzi pensjonat – nie wszyscy którzy wybierają się w Bieszczady muszą ją znać (dotyczy to zwłaszcza mniejszych miejscowości).
Jak wybierać słowa w dużych miastach
Odrębnym problemem może być wybór słów kluczowych dla branż działających w dużych polskich miastach – np. w Warszawie. Problem powstaje gdyż podobnych usług oferowanych jest wiele jednocześnie i dużo trudniej jest się reklamować, także w Google. Zamiast więc wybrać tylko ogólne słowa kluczowe np. „fryzjer warszawa” należy dodać cały zestaw szczegółowych słów kluczowych jak np. „dobry fryzjer warszawa”, „najlepszy fryzjer warszawa”, „fryzjer warszawa bemowo”, „strzyżenie warszawa ursynów”, „farbowanie włosów fryzjer warszawa”. Internauci aby uzyskać szczegółowe wyniki wpisują szczegółowe zapytania. Wybierając wiele szczegółowych słów kluczowych na Państwa stronę trafia o wiele więcej zainteresowanych.
Jeśli nie są Państwo pewni jak dobrze wybrać słowa kluczowe można również poprosić o to firmę pozycjonującą lub skorzystać z dostępnych narzędzi na naszej stronie.